Mindre än 35 min från stockholm city, med en känsla av urskogen. En bana designad för att vara vacker, utmanande och rolig där du aldrig är längre bort än att din publik lätt kan följa dig. 33 delsträckor (17 löp/16 sim) ger en 33 km lång bana fördelat på 25.5 km löpning och 7.5 km simning. Av de 25.5 km löpning så är ca 19 km trail och 6.5 km blandat asfalt/grusväg. Fyra av simsträckorna är i sjöar (1350 m) och hoppet är ca 8 m högt. Det finns två reptider (cut-offs) där den första är vid skärgårdsstadsbadet/sprintmålet efter 2:30 tim och den andra vid Kolgärdet efter 4:45 timmar.

Genom att flytta starten till skärgårdsstadshallen så får vi tillgång till moderna omklädningsrum, duschar och väskförvaring samt en stor lokal för racemöte, prisutdelning, mat och utställningsytor för våra sponsorer. Här finns även parkering och det är nära till allt härifrån.

Banbeskrivning

Starten går utanför Skärgårdsstadsskolan på platt och fin asfaltsväg. Efter några hundra meter svänger vi vänster in mot issättravik. På höger sida kommer nu snart dagens första uppförsbacke, gruvbacken, som är lång och brant. Väl uppe så följer du vägen rakt fram tills den övergår i en skogsväg. När du kommit ut genom skogen på andra sidan så befinner du dig i Flaxenvik och nu är det drygt en km kvar till första simning. Mer asfalt fram tills ni når flaxenviksbadet och dagens första simning. Flaxenviksbadet kommer också senare under dagen utgöra målet för de som tagit sig hela varvet runt. Från flaxenviksbadet väntar 620 m simning ut till banans enda ö, hästholmen som är ca 50 m lång. Korsa hästholmen och i vattnet igen för ytterligare 280 m simning tillbaka in till land. Uppgång är vid den gamla ångbåtsbryggan i flaxenvik. Uppför backen och sväng höger in på flaxenviks bryggväg, efter 100 m dyker en grusväg upp på vänster sida som ni springer uppför och följer tills den tar slut. Nu börjar traillöpningen. Följ snitslar uppför genom skogen 5-600 m innan du svänger höger tillbaka ned mot vattnet igen och dagens tredje simning som har start och mål vid gistviksbadet. Följ våra markeringsbojar 500 m rakt ut i havet och runda "fyren" som markerar en grynna och vänd sedan tillbaka på andra sidan markeringsbojarna. Nu har du koll på var du har dina medtävlare. Väl uppe ur vattnet har du en energistation innan det bär iväg på drygt 2 km löpning på fina skogsstigar innan du når issättraviksbadet och dagens fjärde simning. Följ markeringsbojar och sikta mot det röda båthuset som är målet, 850 m bort. Efter en kort löpning på ca 150 m når ni nästa energistation och nu är ni nära sprintmålet. 100 m simning ut till Marsättra holme följt av 900 m vacker trail och ytterligare 400 m simning så når ni Skärgårdsstadsbadet. Här går de som tävlar i sprinten i mål och här finns en energistation. Nu ändrar tävlingen karaktär och det blir betydligt mer löpning. Dagens längsta löpsträcka börjar med en grusväg några hundra meter. Efter en vänstersväng så blir vägen smalare och smalare och övegår snart till att vara en smal stig. Nu är det snart dags att vika av in i skogen på smala stigar. Efter drygt drygt 3 km så kommer stigen ut på en asfaltsväg. Fortsätt rakt fram uppför backen och njut av utsikten och följ vägen sedan ned mot vattnet igen. Strax innan vägen når vattnet så viker du av höger uppför en brant backe in i skogen och följ snitslar på vackra stigar i 4 km fram tills du kommer fram till solbergasjön och dagens första sjösimning. Du kommer nu märka hur mycket varmare vattnet är. Efter en kortare simning på drygt 300 m kommer ni upp längs med en cykelbana och bilväg. Följ cykelbanan 150 m och korsa sedan bilvägen vid funktionärerna. Glöm ej att se dig för. På andra sidan vägen har du trastsjöskogen. Vi börjar med att följa en traktorstig 100 m innan banan viker av i obanad terräng uppför en tuff backe. Vi fortsätter obanat 6-700 m innan vi kommer in på finare skogsstigar igen som i underbar terräng tar dig fram till en vacker trollsjö (södersjön). På andra sidan sjön ser du höga klippor och kanske har du några medtävlare före dig som är beredda att hoppa från de höga klipporna. Efter 250 m simning är det drygt 300 m löpning till toppen av berget. Nu bör du ha bestämt dig om du ska hoppa och simma över sjön igen eller om du tänker springa runt sjön och sen simma tillbaka och runda en boj snett nedanför hoppet för att sen simma tillbaka igen. Hoppar du direkt sparar du ca 6 minuter. Tvekar du kan du t o m förlora tid. Väl på andra sidan sjön så väntar 4 km häftig traillöpning ända fram till Kolgärdet och dagens sjunde energistation. Efter lite energi bär det av ned till Valsjön och sista sjösimningen (550m). På andra sidan valsjön springer du ned mot slottsudden och när du är beredd att kliva i vattnet där så har du mer simning än löpning kvar fram till mål. 1050 m simning leder till breviksbadet och dagens sista energi före mål. 200 m löpning innan det är dags för 560 m simning igen till Stensnäsbadet och ytterligare 200 m löpning. 140 m simning tar dig över viken och nu är du inne i Lervik. 500 m löpning till Lerviks brygga och kort simning, följt av en kort löpning över klipphällar och dagens kortaste simning (50m) så har du en km kuperad asfaltslöpning kvar till den sista simningen. Titta på de vackra husen längs med vattnet men slappna inte av för mycket. På din högra sida viker stigen ned mot vattnet och du har nu ca 1000 m simning och  20 m löpning kvar till målet i Flaxenvik.

 

© Copyright The Reaper Swimrun